27 Aralık 2009 Pazar

ZEYTİNYAĞLI KARIŞIK DOLMA VE MUHARREM AYI

Allah'ın Selamı üzerinize olsun diyerek geldiğimin müjdesini veriyorum. Umarım döndüğüme benim gibi siz de sevinmişinizdir.Uzunca bir giriş yapmak istemiyorum geldiğime dair. Direk konuya girip,Aşure ayının neden bu kadar önemli olduğu hakkında birşeyler yazmak istiyorum.
Bugüne "Âşura" denmesinin sebebi, Muharrem ayının onuncu gününe denk geldiği içindir. Hadis kitaplarında geçtiğine göre ise, bu güne bu ismin verilmesinin hikmeti, o günde Cenâb-ı Hak on peygamberine on değişik ikram ve ihsan ettiği içindir. Bu ikramlar şöyle belirtilmektedir:
1. Allah, Hz. Musa'ya (a.s.) Âşura Gününde bir mucize ihsan etmiş, denizi yararak Firavun ile ordusunu sulara gömmüştür.
2. Hz. Nuh (a.s.) gemisini Cûdi Dağının üzerine Âşura Gününde demirlemiştir.
3. Hz. Yunus (a.s.) balığın karnından Âşura Günü kurtulmuştur.
4. Hz. Âdem'in (a.s.) tevbesi Âşura Günü kabul edilmiştir.
5. Hz. Yusuf kardeşlerinin atmış olduğu kuyudan Âşura Günü çıkarılmıştır.
6. Hz. İsa (a-s.) o gün dünyaya gelmiş ve o gün semâya yükseltilmiştir.
7. Hz. Davud'un (a.s.) tevbesi o gün kabul edilmiştir.
8. Hz. İbrahim'in (a.s.) oğlu Hz. İsmail o gün doğmuştur.
9. Hz. Yakub'un (a.s.), oğlu Hz.Yusuf'un hasretinden dolayı kapanan gözleri o gün görmeye başlamıştır.
10. Hz. Eyyûb (a.s.) hastalığından o gün şifaya kavuşmuştur.(2)Hz. Âişe'nın belirttiğine göre, Kabe'nin örtüsü daha önceleri Âşura gününde değiştirilirdi.
Özellikle bu ayda oruçla başlayıp gücümüzün yettiğince oruca devam etmek çok faziletlidir.
Diyerek karışık dolmamın tarifine geçelim dilerseniz. (Ölçü vermeden yazacağım tarifden siz evinizdeki aile nufüsuna göre ayarlarsınız:)
Malzemeler:Dolmalık biber
Kabak
Domates
Kuru dilerseniz taze de olabilir soğan
Maydanoz
Bulgur
Pirinç
Salça
Bolca baharat
Arzuya göre,dolmalık fıstık,kuş üzümü
Tabiki olmassa olmaz olan Zeytinyağı
Tuz,su
Yapılışı:Kabaklar,dolmalık biberin ve domatesin içi çıkartılır. Onlar suda beklerken siz diğer tarafda içini hazırlayın. Tencerenin içine soğan, zeytinyağı, salça koyup karıştırılır. Ayıklanıp yıkanmış bulgur, pirinç ilave edilir. Ardından baharatları kuş üzümü, fıstıkla hafif su koyup pirinçlerin kıtırlığı gitmeyecek şekilde pişirilir. İçleri çıkartılmış doldurulmayı bekleyen biber, kabak, domates içleri doldurulup geniş bir tencereye dizilir. Tuzu ve yarısına kadar koyulan suyu ilave edilip pişirilir.
(Not: Biber dolmasını fırın da denedim çok güzel oldu isteyen bu üçlüyü de fırında yapabilir.)

3 yorum:

Kitchen Sweet Kitchen dedi ki...

Geldim derken;tam teşekküllü mü yani?
Eline sağlık.Ben de kim yapmış bu dolmayı diye bir bakayım dedim,senin blog çıktı,şaşırdım:)

www.tadinadoyamadim.blogspot.com dedi ki...

Hoşgeldin MELEK
Hoşgeldin Melekkkk
ne iyi ettin de geldinn

msnye giremiyorum
senin ve beytiyenin numarasının olduğu hattım kayıp telefonuda başkasına hediye ettim
kalakaldım böyle ulaşamadım:(
bak saate bak seninlen ne çok haberleşmek istediğimi anlamışsındır

bekliyorum numaraları

görüşmek üzere öptüm

anneminkizıyim dedi ki...

Hos geldin melekcigim, ellerine saglik dolma nefis görünüyor.
Yazdigin bilgilerle de bilgilerimizi tazeledik allahim hayirlara vesile etsin insallah.
Baya ayriliktan sonra güzel bir konu ve harika bir menü ile tekrar hos geldin, sevgiler.....